122% groei met behulp van een Long-tail SEO focus

122% groei met behulp van een Long-tail SEO focus

YourFellow experimenteert regelmatig met eigen projecten om nieuwe learnings op te doen voor haar klanten. Een van deze projecten is een website gericht op Black Friday. Dit overgewaaide fenomeen is sinds een paar jaar niet meer weg te slaan in Nederland.

De ene Nederlander wordt er helemaal gek van, de ander omarmt het fenomeen juist. YourFellow heeft bijna 3 jaar geleden als een van de eerste online marketingbureau’s in Nederland dit evenement tot eigen project gebombardeerd.

In dit blogartikel lees je hoe YourFellow van een zolderkamerproject een serieus business model heeft gebouwd.

Data als vertrekpunt

Black Friday is een evenement wat niet meer weg te denken is voor shoppend Nederland. Dit is namelijk dé dag in Nederland dat nagenoeg iedere webwinkel korting geeft op zijn of haar artikelen of diensten.

Ruim 3 jaar geleden besloot YourFellow in te springen op dit fenomeen. Data vanuit Google Trends toonde aan dat Black Friday met het jaar populairder werd in Nederland. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de zoekresultaten naar ‘Black Friday’ een enorme sprong hebben gemaakt de afgelopen 5 jaar.

black friday

In beeld: Black Friday wordt met het jaar populairder. Data: Google Trends.

Op basis van data uit 2015 & 2016 werd er in februari 2017 de website Blackfridayshops.nl officieel opgeleverd en werd de eerste content ontwikkeld.

Zoekwoordenonderzoek als vertrekpunt

Om ervoor te zorgen dat de website een kick-start zou krijgen tijdens Black Friday is er voorafgaand met tooling gekeken naar de populairste zoektermen rondom Black Friday. Dit betrof vooral zoekopdrachten rondom Black Friday in combinatie met winkels zoals de Mediamarkt, Coolblue en natuurlijk Bol.com.

Een website werd opgetuigd en alle grotere elektronica zaken werden toegevoegd als deelnemer aan Black Friday.

Pilot: Bijna 8000 gratis bezoekers

Tijdens Black Friday 2017 behaalde de website bijna 8000 gratis bezoekers uit Google. Een mooie pilot en een prettig resultaat gezien de minimale inspanningen die tot dusverre in dit project waren gestopt. Voor ons een positieve verrassing en een stimulans om het jaar erop minimaal in bezoekersaantallen te verdubbelen.

Affiliate

De inkomsten komen voort uit sales die gedaan worden bij onze partners middels affiliate marketing. Hierbij ontvangt YourFellow een variabele commissie op basis van de aankoop die een bezoeker doet bij een van de partners. Wanneer een bezoeker dus vanuit Blackfridayshops.nl doorklikt naar bijvoorbeeld Bol.com én daar een bestelling plaatst, ontvangt YourFellow daar een bedrag voor als affiliate.

2018: 166% groeien in één jaar

Door de bevestiging dat de website op langere termijn passief inkomen kan opleveren is er in 2018 meer tijd en energie ingestopt.

Vooral in de contentcreatie is een flinke stap gezet. Zo zijn er naast de bekende elektronica zaken ook andere bekende winkels toegevoegd op de website. Denk hierbij aan Decathlon, Nike en Pandora. Als gevolg van de groeiende tendens rondom Black Friday merkten we dat bedrijven zelf contact opnamen met YourFellow om een plekje te veroveren op onze website.

Om deze reden hebben we advertentieruimte beschikbaar gesteld voor adverteerders. De opbrengsten die we hiermee binnenhaalden, gaf ons meer ruimte om teksten te laten schrijven en tijd te steken in deze website. Ook is dit budget gebruikt om relevante plaatsingen op externe websites te bemachtigen.

En wat levert dat op?

Gezien de tijd en energie die we in 2018 in het project hebben gestopt, waren de verwachtingen hooggespannen.

De groei van 2017 naar 2018 was dan ook enorm. Met een groei van ruim 166% in bezoekers binnen één jaar tijd was de vreugde dan ook groot. We dachten met zijn allen, is dit het plafond of kan het nog gekker?

2019: Alles of niets

In 2019 zijn er serieuze concurrenten bijgekomen. Dit maakte ons groeiambities een stuk moeilijker. Partijen met meer tijd, geld en manschappen domineren de zoekresultaten en hebben tienduizenden euro’s geïnvesteerd om hun website bovenaan in Google te laten staan, zelfs met advertenties.

Unieke, slimme aanpak:

We wisten dat door de enorme concurrentie het enorm lastig was om te scoren op ‘Black Friday’ in de top 10 van Google. We hebben voor dit project namelijk geen duizenden euro’s begroot om o.a. content te laten schrijven en externe links aan te kopen om onze autoriteit te verhogen.

We zijn ons gaan focussen op ‘long-tail’ zoekwoorden. Dit zijn zoektermen die wat langer zijn en wat minder concurrentie hebben. Om ervoor te zorgen dat we niet alleen bezoekers op de website verwelkomen, maar ook bezoekers die klaar zijn om te shoppen bij onze partners, hebben we voornamelijk content gepubliceerd rondom producten en deals.

122,12% groei met een long-tail product focus

Doordat  we juist hebben gefocust op populaire producten zoals bijvoorbeeld de Sodastream of Rituals adventskalender wisten we bijzonder relevante bezoekers binnen te halen. Zij waren namelijk niet op zoek naar de deals van bijvoorbeeld ‘Coolblue’, maar juist op zoek naar een deal over een ‘Airfryer’. Dit zorgt ervoor dat het conversieratio enorm hoog lag.

Zowel het verkeer als de omzet is meer dan verdubbeld met 2018.

Kortom: In 2020 staan er weer mooie dingen te gebeuren!

Wil je ook geholpen worden en ook hoger scoren in Google? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.