Alle ins en outs over Google Analytics 4

Alle ins en outs over GA4

De nieuwste versie van Google Analytics genaamd Google Analytics 4 (GA4) is al een tijdje beschikbaar. Toch werken de meeste organisaties momenteel nog in de Universal Analytics. Logisch! 1 juli 2023 wordt Universal Analytics niet meer ondersteund en dit lijkt nog ver weg. We adviseren organisaties zich wel alvast voor te bereiden op deze nieuwe versie van Analytics. Door Google Analytics 4 nu al in te richten, zorg je er bijvoorbeeld voor dat je straks niet zonder data komt te zitten. Wat zijn de grootste veranderingen in Google Analytics 4? Welke voor- en nadelen kent de nieuwste versie van Analytics? We leggen het je graag uit in deze blog. 

Google Analytics 4 is in veel opzichten verbeterd en veranderd ten opzichte van de oude Universal Analytics. Het grootste verschil tussen beide versies zit hem in de manier van rapporteren. De rapporten in de nieuwe versie zijn namelijk ontwikkeld om gebruikers te laten inzoomen op specifieke touchpoints van de customer journey. Neem bijvoorbeeld het onderdeel ‘acquisitie’. Hierbinnen krijg je veel meer inzicht in bestaande en nieuwe klanten én weet je beter welke kanalen nieuwe klanten opleveren.

De manier van meten van data is in Google Analytics dus veel specifieker en biedt veel waardevolle inzichten. Google Analytics 4 koppelt sessions en pageviews los van elkaar. Hierdoor ontstaat er een meting in een serie van events. Het voordeel hiervan is dat er bij elke gebeurtenis door middel van zogeheten parameters nog meer informatie kan worden verzameld. 

Google Analytics 4

Waar in de Universal Analytics het gedrag van de gebruikers, de tijd op de website en de bounce rate centraal staat, ligt de focus in Google Analytics 4 op de betrokkenheid van de websitebezoekers. Belangrijke parameters hierin zijn scrollen en clicks. De nieuwe versie van Analytics biedt een completer beeld van de customer journey. Deze inzichten maken het voor jou mogelijk om hierop in te spelen.  

Voor- en nadelen Google Analytics 4

Oké, we weten nu dat Google Analytics 4 een nieuwe manier heeft ontwikkeld in het meten van data. Maar wat zijn de voor- en nadelen van Google Analytics 4. We zetten deze graag voor je uiteen. Hierbij maken we uiteraard wel de kanttekening dat deze nieuwe versie van Analytics nog in ontwikkeling is. Enkele voordelen  van Google Analytics 4 zijn:

Voordelen Google Anaytics 4:

  1. Automatische tracking voor bepaalde gebeurtenissen. Google Analytics meet automatisch al bepaalde gebeurtenissen, zodat jij deze niet meer handmatig hoeft in te vullen. Dit scheelt veel tijd. 
  2. Cookieless tracking. Google kijkt zeker naar de toekomst en de ‘cookie-less’ samenleving begint steeds dichterbij te komen. Google Analytics 4 verzamelt zoveel mogelijk data zonder gebruik te maken van cookies. Hierdoor is Google Analytics 4 future proof. 
  3. Introductie van ‘Machine Learning’. Google Analytics komt samen met ‘Machine Learning’. Google is hierdoor in staat om voorspellingen te doen en eventuele ontbrekende data zelf aan te vullen. 

Nadelen Google Analytics 4

Hierboven hebben we 3 voordelen genoemd die Google Analytics 4 met zich meebrengt. Ook zijn er verschillende nadelen over Google Analytics 4 te noemen. De nadelen zijn als volgt:

  1. Je neemt helaas (voor nu, mogelijkheid verandert dit in de toekomst) geen historische data mee wanneer je de overstapt naar Google Analytics 4. Daarom is het zo belangrijk dat je met ons stappenplan aan de slag gaat en zo snel mogelijk data in de nieuwe omgeving gaat verzamelen. 
  2. Conversietracking zal opnieuw ingesteld moeten worden. Gelukkig hebben wij een manier gevonden waarop jij dit snel kunt doen. Dus blijf ook zeker door lezen!
  3.  Rapporten en analyseren van data is anders. Google Analytics 4 heeft in zijn algemeen gewoon een nieuwe interface dus je zult in het begin even moeten wennen aan de nieuwe omgeving. Als je eenmaal gewend bent, is dit dus ook geen nadeel meer. Als we zo terug kijken op de nadelen kunnen we concluderen dat deze van tijdelijke aard zijn. Het opnieuw opstellen, het data vergaren en het wennen aan de nieuwe interface is binnen no-time opgelost.

Hoe installeer ik Google Analytics 4?

Nu we de voor- en nadelen van Google Analytics 4 inzichtelijk hebben gemaakt, kunnen we gaan starten met de installatie. Voorlopig werken Google Analytics 4 en Universal Analytics nog naast elkaar. De vraag is niet of Google Analytics 4 een goede keuze is, maar wanneer je met de nieuwe versie van Analytics aan de slag gaat. Hierbij geldt dus: hoe eerder je begint met meten, hoe beter. Je wilt namelijk zoveel mogelijk historische data verzamelen. Daarom leggen we je graag uit hoe je zelf Google Analytics 4 kunt inrichten.

Stap 1: GA4 property aanmaken

Om te beginnen moeten we een Google Analytics 4 property aanmaken. Dit doen we door naar ‘beheerder’ te gaan en vervolgens op ‘Property maken’ te klikken.

Property aanmaken in Google Analytics

Vervolgens komen we op de pagina om de Google Analytics 4 property aan te maken. Zorg ervoor dat je de property een duidelijke en onderscheidende naam geeft. Stel daarnaast ook de juiste tijdzone in en valuta. Onder het kopje ‘geavanceerde opties’ kun je ervoor kiezen om de Universal Analytics wel of niet aan te maken.

Zodra je al wel een Universal Analytics account hebt, raden we je aan deze optie uit te zetten. Heb je nog geen Universal Analytics account, dan raden wij je aan om naast jouw GA4 property ook een UA (Universal Analytics) property aan te maken.

Property aanmaken

Je wordt nu automatisch doorgestuurd naar de pagina waar je je gegevensstream moet instellen. In de meeste gevallen maak je gebruik van een web platform. Kies daarom ook voor web platform.

Gegevensstream instellen

Vul hier de gegevens in van je website. Dus de URL van je website, de naam van je stream en zet verbeterde meting aan. Deze verbeterde meting zorgt ervoor dat je automatisch data kunt verzamelen. Heb je deze stappen doorlopen, dan kun je de stream aanmaken.

Gegevensstream aanmaken

In een volgende stap krijg je de webstreamgegevens te zien. Hier heb je een overzicht van je streamgegevens, met als belangrijkste onderdeel de ‘’metings-ID’’. Met deze metings-ID kunnen we GA4 instellen in Google Tag Manager. Een andere optie om Google Analytics 4 in te stellen, is door middel van de Algemene sitetag. Deze staat aangegeven met de rode pijl in de afbeelding hieronder. 

Webstreamgegevens

Stap 2: Google Tag Manager

Nu je de Google Analytics 4 property aangemaakt hebt en je jouw metings-ID hebt ontvangen, kunnen we Google Analytics 4 gaan instellen in Google Tag manager. Dit doe je door een tag aan te maken zoals je gewend bent. Als tag kies je voor ‘’GA4-configuratie’’, waarbij je jouw unieke metings-ID invoert. Als trigger kies je voor ‘’all pages’’, omdat je elke pagina uiteraard data wilt doormeten.

GTM - GA4

In de laatste stap sla je jouw nieuwe tag op en kun je deze live pushen. Zodra deze live staat is het natuurlijk altijd goed om even te controleren of je tag goed doorkomt. Dit kun je doen door naar ‘rapporteren’ te gaan en vervolgens op realtime te klikken. Breng een bezoek aan je website en kijk of de tag afgaat. Als je in het overzicht de gebeurtenissen goed door ziet komen, dan staat je tag goed en heb jij succesvol Google Analytics 4 ingesteld.

Momentopname van rapportage

Hulp nodig bij het installeren van GA4 of vragen?

Heb je hulp nodig bij de installatie van Google Analytics 4, geef je de implementatie liever uit handen of heb je een vraag over deze blog? Neem vrijblijvend contact op met een van de Fellows via onderstaand formulier en we staan graag voor je klaar. 

Neem vrijblijvend contact met ons op

Onze specialisten staan je graag te woord. Laat je gegevens hieronder achter.

Laat je verder inspireren!