Blogserie: Lokale Online Marketing voor het MKB 3/3 – Analytics

Blogserie: Lokale Online Marketing voor het MKB 3/3 – Analytics

Bijna iedere ondernemer die ik spreek heeft een website. Logisch, hoort erbij toch?

Toch hebben veel ondernemers totaal geen idee wat er eigenlijk gebeurd op zijn of haar website en wordt deze website überhaupt bezocht door (potentiële) klanten?

In het laatste deel van de blogserie Online Marketing voor het MKB, laat ik zien wat waarom Google Analytics en dashboards onmisbaar zijn; ook voor jou!

Impact meten van marketingactiviteiten

Adverteren in de Bode, een huis-aan-huis-blad, een bericht op Social Media of misschien wel de wedstrijd sponsoren van de lokale voetbalvereniging. Leuk? Of draagt het ook daadwerkelijk bij aan de groei van jouw onderneming?

Met Google Analytics krijg je inzicht in bezoekersaantallen, trends en kun je herleiden via welk kanaal (lees: Facebook, Google, e-mail etc.) een bezoeker de weg naar jouw website vindt.

Hoe het werkt? Ik leg het je graag uit aan de hand van een waargebeurd verhaal bij een van mijn klanten.

Dolgelukkig als ze was: “Ik kom over 3 weken op RTL 4. Er wordt een spot van 30 seconden over mijn bedrijf uitgezonden inclusief een link naar mijn website.”

3 weken en duizenden euro’s later: geen verschil in bezoekersaantallen naar de website en een mailbox zonder aanvragen, wel een illusie armer.

Met Google Analytics zag ik dat er tijdens de uitzending welgeteld 2 bezoekers online waren geweest, die vervolgens na 10 seconden de website weer hadden weg geklikt. Zonde!

Een aantal weken later hebben we voor slechts € 200,- geadverteerd op Facebook. De impact? Gigantisch.

analytics

Data vanuit Google Analytics – Flinke stijging in sessies tijdens de Facebook actie.

Van 95 bezoekers in de week ervoor, kreeg deze klant ruim 2000 bezoekers naar zijn website! En dat niet alleen, 15% daarvan liet zijn e-mailadres achter in ruil voor een E-book. In een klap meer dan 225 potentiële klanten.

Ik kan u vertellen, deze klant geeft geen cent meer uit aan RTL 4 op zaterdagmiddag en focust zich enkel nog op Social Media marketing en Google.

Met Analytics ontdek je kansen

Naast de impact van marketing kun je ook kansen signaleren met Google Analytics. Doordat je precies kunt meten hoe vaak een pagina op jouw website is weergegeven, kun je ontdekken wat jouw doelgroep interessant vindt. Bijvoorbeeld op welke zoekwoorden zij binnenkomen op jouw website.

Kijkt iedereen op een pagina waar jij eigenlijk helemaal geen aandacht aan hebt besteed, dan is dat een gemiste kans! Wellicht de moeite waard om daar wat beter naar te kijken en wat extra focus op te leggen.

Anderzijds ontdek je ook wanneer bepaalde trends afnemen. Handig! Bijvoorbeeld in het geval van een webshop en je moet nieuwe producten inkopen.

Inzicht in trends en ontwikkelingen met dashboard

Met een dashboard krijg je inzicht in trends. Daarnaast kun je zien of je op schema ligt voor bepaalde doelstelling.

Om je een idee te geven toon ik je hieronder een voorbeeld van zo’n dashboard.

dashboarding

Spreek met jezelf doelstellingen af. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • 30% omzetgroei in 2017
  • 10% meer bezoekers in 3 maanden
  • 15% nieuwe klanten

Dashboards kunnen op maat gebouwd worden. Eigenlijk is niets te gek. Benieuwd hoe een dashboard er voor jouw organisatie uit ziet? Neem dan contact met ons op!

Benieuwd naar deel 1 & 2 van deze blogserie? Klik hieronder om meer te lezen.

Deel 1: De mogelijkheden van Google voor het MKB

Deel 2: Social Media voor het MKB

Vragen over deze blogserie?

YourFellow helpt jouw organisatie als Online Marketing Bureau in Zevenbergen graag verder. Keertje sparren?

Leave a Reply

Your email address will not be published.