Internet cookies

Hoe blijf je in verbinding met de doelgroep als 3rd party cookies verdwijnen?

De kracht van (online) marketing is dat het heel gericht en persoonlijk kan worden ingezet. Een belangrijke rol hierin speelt data over de bezoeker. Ondanks het belang van data zijn beleidmakers en wetgevers de laatste jaren aan het bekijken hoe er minder data van mensen tussen bedrijven in omloop kan raken.  De AVG heeft hier al een belangrijke stap in gezet. Ook grote bedrijven als Google en Apple, die afstappen van 3rd party cookies, maken het niet makkelijker om doelgericht te adverteren. Toch zijn er voldoende alternatieven binnen online marketing om toch gepersonaliseerd te blijven adverteren. We nemen je hier graag in mee! 

Wat zijn 3rd party cookies?

De naam zegt het al; third party cookies zijn cookies gemaakt en geplaatst door derden. Een derde partij is dus een andere partij dan de website die de bezoeker op dat moment bezoekt. Een bedrijf die veel gebruikmaakt van third party cookies is Facebook. Deze cookies hebben als functie interesses van de bezoeker op te slaan en klikgedrag te volgen. Alles met als doel om informatie over de bezoeker te verzamelen en gepersonaliseerde advertenties te tonen.

De (3rd party) cookie is op

Zoals gezegd: het einde van 3rd party cookie lijkt in zicht. De internetbrowser Safari blokkeert op Apple-apparaten al standaard 3rd party cookies. Ook Google gaat vanaf 2022 de werking van cookies veranderen. Zij onderzoeken een manier om de mogelijkheden rondom tracking in de lucht te houden, maar ook te voldoen aan de privacy van de bezoeker. De verwachting is dan ook dat deze cookies er straks niet meer zullen zijn. Het wordt daarom een grotere uitdaging om de internetgebruiker te targeten voor specifieke advertenties.

Effecten van verdwijning 3rd party cookies op online marketing

Naast dat het verdwijnen van 3rd party cookies invloed heeft op de targeting van bezoekers heeft het ook op andere onderdelen binnen online marketing invloed. We lichten het graag toe:

  • Remarketing campagnes: in de toekomst zal het moeilijker worden om remarketing-campagnes op basis van cookies in te stellen. Door de blokkeringen die onder andere browsers Safari en Chrome instellen, kunnen bezoekers minder lang in remarketinglijsten worden opgenomen.
  • Inzichten in de prestaties: de hierboven genoemde ontwikkeling zorgt ervoor dat je minder inzicht krijgt in de prestaties van de advertenties, omdat je bezoekers simpelweg minder lang kunt volgen.
  • Organische channels: het verdwijnen van cookies heeft voornamelijk impact op advertising kanalen. Het belang van organsiche kanalen, zoals direct, organic search en e-mail wordt hierdoor alleen maar groter. Mocht je hier voor je eigen bedrijf of voor de klant nog niet mee bezig zijn, dan is dit het moment op te starten.

Hoe blijf je toch in verbinding met de doelgroep als 3rd party cookies verdwijnen?

Betekent third party cookies het einde van de online marketing? Absoluut niet! Natuurlijk is er eerst een schikreactie. Maar er zijn nog meer dan voldoende kansen om de doelgroep optimaal te bereiken. Kansen die wij zien, zijn:

  1. First party cookies: verzamel data uit eerste hand

Verzamel je momenteel nog geen persoonlijke data van jouw doelgroep, dan is het verstandig om hiermee aan de slag te gaan. Breng je doelgroep in kaart en vraag jezelf af welke informatie je nodig hebt om de doelgroep optimaal te bereiken. Deze informatie kun je opslaan in een customer data platform (CPD). Om de gegevens te verzamelen is het noodzakelijk om incentives te plaatsen die bezoekers aanmoedigt informatie over zichzelf te geven. Een voorbeeld hiervan is het aanbieden van een whitepaper in ruil van een e-mailadres. 

  1. Laat mensen inloggen

Een tweede optie, die makkelijk lijkt dan het is, is de bezoeker te laten inloggen op jouw platform. Hierdoor kun je heel goed gegevens/activiteiten over de bezoeker verzamelen. Dit kan binnen het eigen platform, maar ook over andere websites heen. Een voorbeeld van een website die met een login werkt is Marktplaats. Let op: een login zonder goede reden schrikt de bezoeker af. Zorg dus dat je transparant bent over het verzamelen en gebruiken van data.

  1. Targeting op basis van context

Contextuele targeting is geen nieuwkomer. In het verleden is er al vaker over deze targeting-methode gesproken. Door 3rd party cookies is het alleen nooit noodzakelijk geweest om deze strategie aan te nemen. Toch lijkt door het verdwijnen van 3rd party cookies het principe van contextuele targeting een steeds interessantere strategie voor online marketeers en bedrijven om te overwegen. Contextuele targeting betekent dat de advertentie aansluit op de omgeving, waarin de klant zich bevindt. Een voorbeeld: je zit op een website met het laatste voetbalnieuws en er wordt geadverteerd met nieuwe voetbalschoenen of een trainingspak. Twee grote voordelen van deze methode zijn dat je heel gericht kunt targeten, zonder dat je informatie van individuele gebruikers hoeft te verzamelen. Een bijkomend voordeel is dat deze advertenties veel minder vevelend ervaren worden.

YourFellow helpt je graag!

Heb je vragen over 3rd party cookies of hoe jouw bedrijf met deze ontwikkeling om moet gaan? Wil je graag zelf aan de slag met het doelgericht benaderen van jouw doelgroep? De specialisten van YourFellow staan graag voor je klaar. Neem contact met ons op en we helpen je graag!

 

google ads

Neem vrijblijvend contact met ons op

Onze specialisten staan je graag te woord. Laat je gegevens hieronder achter.

Laat je verder inspireren!