Blogserie: Lokale Online Marketing voor het MKB 1/3 – Google

Blogserie: Lokale Online Marketing voor het MKB 1/3 – Google

Geschatte leestijd: 3 minuten

Er is haast geen bedrijf op deze wereld die niet blij wordt van nieuwe klanten. De meeste (lokale) ondernemers die ik spreek hebben haast geen idee welke mogelijkheden het internet anno 2017 met zich meebrengt.

Ook als lokale ondernemer is online marketing een belangrijk middel om nieuwe klanten te werven.

In deze eerste blog – in een serie van 3 – leg ik je graag uit wat de toegevoegde waarde is van online marketing voor de lokale ondernemer.

Na het lezen van dit blog ben je hopelijk enthousiast geraakt en baal je ervan dat je deze kansen nog niet hebt benut.

lokale online marketing mkb

Professionele website

Iedere online strategie begint met een degelijke website. Jouw website is het visitekaartje van je onderneming. Het is vaak namelijk het eerste contact dat een potentiële klant heeft met jouw bedrijf.

Zorg ervoor dat jouw website duidelijk is. Vraag jezelf af: “Wat is het doel van de bezoeker?”

Onderstaand een voorbeeld voor de bezoeker van een restaurant:

  • Reserveren
  • Menukaart bekijken
  • Contactgegevens opzoeken

Zorg er dus voor dat deze aspecten prominent in beeld zijn en eenvoudig vindbaar zijn.

Responsive – Een schaalbare website

Is jouw website bijvoorbeeld wel geschikt voor mobiele apparaten? In 2017 bezoekt namelijk minimaal 1 op de 3 bezoekers jouw website op zijn mobiele telefoon.

Het is daarom van belang dat jouw website goed naar voren komt op zowel mobiel, tablet of pc.

mobile responsive website zevenbergen

 

Voorbeeld van een responsive website

Ook Your Fellow heeft een responsive website.

yourfellow mobile friendly

Benieuwd hoe jouw site presteert? Vraag een gratis website check aan.

Zorg dat je website vindbaar is

Google is samen met YouTube en Bing de grootste en bekendste zoekmachine van de wereld. Om die reden is het belangrijk dat jouw nieuwe website goed naar voren komt binnen deze zoekmachines. De zoektocht van jouw klant naar jouw product of dienst start namelijk online.

Een website die niet goed naar boven komt in Google, kun je vergelijken met een winkel in een verlaten spookstad. Al heb je nog zo’n mooie winkel of website, zonder bezoekers houd je het niet lang vol.

Door middel van zoekmachineoptimalisatie of Google AdWords zorg je ervoor dat jouw website gevonden wordt op termen die ertoe doen.

Hieronder toon ik een tweetal voorbeelden:

Zoekmachineoptimalisatie

Met zoekmachineoptimalisatie, beter bekend als SEO (Search Engine Optimization) ga je voor meer gratis bezoekers naar je website. Het uiteindelijke doel? Hoog scoren in Google op zoekwoorden die er toe doen!

Wat is dan precies een “zoekwoord”? Een zoekwoord is de letterlijke tekst die iemand intypt in Google.

restaurant zevenbergen google

Met de juiste tools en kennis zorg je ervoor dat jouw website hoger scoort binnen Google met maar één doel: Meer bezoekers en dus meer contactaanvragen, offerteaanvragen etc.

Helaas is dit een proces, die niet over één nacht ijs gaat. Zo zijn er ruim 200 factoren die meespelen bij een hoge ranking in Google.

Deze factoren kunnen we onder verdelen in een drietal pijlers:

  1. content (Bijv. tekst/afbeeldingen op je website)
  2. techniek (Bijv. snelheid van je website)
  3. autoriteit (Bijv. leeftijd van jouw website of links naar jouw website)

Wil je aan de slag met SEO, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Laat het even weten via de contactpagina, wij helpen je graag verder.

Google AdWords

Met Google AdWords sta je direct bovenaan in Google door middel van een uitgebreide tekstadvertentie. Wanneer iemand klikt op jouw advertentie, betaal je een klein bedrag aan Google. Gaat men verder én wordt jouw advertentie genegeerd dan betaal je helemaal niets.

online marketing zevenbergen

Door te adverteren op specifieke zoekopdrachten die aansluiten bij jouw bedrijf, vergroot jij mogelijk jouw klantenbestand.

Het allergrootste voordeel van bovenaan staan in Google: Jouw potentiële klant is namelijk al op zoek. letterlijk. Jij hoeft hem enkel nog te overtuigen dat jouw bedrijf aansluit bij de wensen en behoeften van de klant.

In dit eerste deel heb je kennis gemaakt met de mogelijkheden van een goede website én het scoren van jouw website binnen Google.

In deel 2 ga ik in op de mogelijkheden van Social Media voor jouw onderneming. Benieuwd? Volg dan onze Facebook pagina voor de laatste online marketing updates.

Leave a Reply

Your email address will not be published.