Blogserie: Lokale Marketing voor het MKB 2/3 – Social Media

Blogserie: Lokale Marketing voor het MKB 2/3 – Social Media

Geschatte leestijd: 3 minuten

In het eerste deel van de blogserie heb ik uitgelegd wat de meerwaarde is van een goede website én de vindbaarheid daarvan binnen de zoekmachines.

In deel twee ga ik dieper in op de mogelijkheden die Social Media met zich meebrengt.

Onderzoek wijst uit namelijk dat Nederlanders dagelijks gemiddeld zo’n 2 uur per dag online zijn op Social Media. Het is dus niet onverstandig om jouw bedrijfsnaam een paar keer voorbij te laten komen onder jouw doelgroep.

Gemiddelde tijd op Social Media

Gemiddelde tijdsbesteding per dag

Na het lezen van dit tweede blogdeel, is er geen weg meer terug: Jouw bedrijf gaat serieus aan de slag met Social Media.

Bekendheid

Een zakelijk account op Facebook, LinkedIn, Instagram of Facebook draagt bij de naamsbekendheid van jouw bedrijf.

Naast het vergroten van je online zichtbaarheid, kom je ook in contact met (potentiële) klanten.

Op jouw social media kanaal introduceer je niet alleen je nieuwste producten of diensten, maar laat je ook het ‘gezicht’ achter je bedrijf zien. Dit wekt vertrouwen bij je klant.

Betaalbare advertenties

Ondanks dat de uitgaven aan online marketing advertenties de afgelopen jaar exponentieel zijn gestegen, zijn er nog altijd veel bedrijven die kiezen voor de traditionele manier van adverteren. Denk aan een advertentie in de lokale krant of een huis-aan-huis-blad.

Op de meeste social media kanalen wordt je afgerekend op basis van het CPM (cost-per-mille) model. In normaal Nederlands betekent dit dat je een bedrag betaald per 1000 vertoningen aan je doelgroep.

Een weergaven wordt geteld wanneer iemand bijvoorbeeld Facebook opent op zijn telefoon en jouw advertentie voorbij ziet komen op zijn of haar tijdlijn.

Gemiddeld betaal je slechts € 5 per 1000 vertoningen op Facebook of Instagram.

Een simpele rekensom leert ons dat wanneer je voor slechts € 35,- per week (7x€5,- ) adverteer, je ruim 7000 personen bereikt in de omgeving van jouw bedrijf.

Niet mis voor een lokale campagne!

social media adverteren

Uitgebreide targeting mogelijkheden

Het grote voordeel van online adverteren zit hem in de targeting mogelijkheden die het adverteren met zich meebrengt. Anders dan bij traditionele media kun je bij online adverteren exact aangeven aan wie jij jouw advertentie wilt laten zien.

Enkele voorbeelden waarop je jouw advertentie kunt richten:

  • Geslacht
  • Leeftijd (v.a. 13 – 65+)
  • Geografie (Dorp, Stad, Provincie, Land)
  • Interesses (Sport of bijvoorbeeld Beauty)
  • Bezoekers van jouw website

In het geval van een sportschool:

Je kunt dan bijvoorbeeld adverteren op Facebook en jouw advertentie richten op mannen, in de leeftijd van 18 tot 40 met een interesse in sport.

Voor slechts 35,- euro per week, breng jij jouw sportschool onder de aandacht onder een super interessante doelgroep voor jouw bedrijf.

Je kunt je voorstellen dat bovenstaande targeting, in combinatie met een mooi aanbod (Gratis Proefles) genoeg potentiële klanten oplevert om jouw bedrijf verder te laten groeien.

Fans & Engagement

Doordat je in contact staat met je doelgroep weet je precies wat jouw ‘fans’ leuk vinden. Ze laten namelijk zelf reacties, likes of zelfs een review achter.

Daarnaast zorgt de aanwezigheid van jouw bedrijf voor een boost binnen de zoekresultaten in Google, handig! Google toont jouw Social Media kanalen namelijk ook in de zoekresultaten.

Krijg inzicht in je doelgroep

Met de insights die je krijgt van bijvoorbeeld Facebook kun je zien wie jouw doelgroep nú echt is. Dit geeft relevante inzichten en heeft bijvoorbeeld invloed op de content die je deelt en de tone of voice van jouw berichten.

Contentplanning

Het klinkt cliché. Maar maak gebruik van een contentplanning. Wanneer post je welk bericht én wat ga je precies delen? Wat is het eindelijke doel?

Een mooie basis voor jouw contentplanning, leg je met een brainstorm. Schrijf alle ideeën, inhaakdata (Sinterklaas, Kerst, Dag van de Vuile sokken) op. Zo zul je zien dat je al snel diverse berichten per week kunt inplannen.

social media marketing

Wil je aan de slag met Social Media marketing of Facebook Messenger Chatbots en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op, ik help je graag op weg.

Leave a Reply

Your email address will not be published.