Online marketing trends 2022

Online Marketing Trends in 2022

We naderen alweer het einde van het jaar. Als bedrijf en marketeer zijnde hét moment om vooruit te kijken, doelen te stellen en het marketingbudget voor 2022 te bepalen. In dit blog gaan we in op de online marketing trends voor 2022. Benieuwd waar jouw campagnes volgend jaar aan moeten voldoen? Lees dan verder!

Google Ads

Automatisering is niet meer weg te denken uit je campagnes. Nagenoeg iedere nieuwe verandering binnen Google Ads staat in het teken van automatisering. Steeds vaker testen marketeers met ‘smart bidding’ en andere geautomatiseerde biedstrategieën, zoals Doel-CPA of Target-ROAS.

Waar de ene marketeer lyrisch is, krijgt de ander er rode vlekken van. Het grote voordeel voor marketeers is natuurlijk het feit dat je flink wat tijd kunt besparen met geautomatiseerde campagnes. Bekijken we de andere kant, dan is het ook wel een beetje ‘eng’. Door je campagnes te automatiseren heb je minder grip op je campagnes én het resultaat, best spannend!

Nog niet zo lang geleden, introduceerde Google BERT: de grootste algoritme update van de afgelopen 5 jaar (Searchenginejournal, 2019). Op basis van miljoenen zoekopdrachten heeft Google wijzigingen in het algoritme aangebracht om betere resultaten te tonen bij ingewikkeldere zoekopdrachten. Met name zoekopdrachten die op context gebaseerd zijn, worden door de BERT-update geraakt. Goed voor jou als marketeer om te weten welke stappen je hiertegen kunt ondernemen.

Deze update heeft grote gevolgen voor je SEA-campagnes. Zo raadt Google (Google, 2021) sinds deze update aan om je zoekwoorden ‘breed’ in te kopen in combinatie met een slimme biedstrategie. Op deze manier adverteer je niet alleen meer op een zoekwoord, maar vooral op de intentie erachter. Een voorbeeld van Google zelf:

“Een zeer specifieke zoekopdracht zoals ‘1995 vijfversnellingsbak afdichtingsring aandrijfas’ kan nu bijvoorbeeld matchen met het brede zoekwoord auto-onderdelen.”

Om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden, is het in 2022 noodzakelijk om je campagnes eens onder het licht te houden.

1. Hagakure: Dé nieuwe structuur voor je Google Ads account

Haga-wattes? Hagakure! Een boek geschreven door samoerai Yamamoto Tsunetomo in de 18e eeuw. In het kort gaat gaat het boek erover om te kiezen voor structurele vereenvoudiging. Zo ook in je Google Ads account!

Waar we een aantal jaren terug iedere campagne tot in de treuren opsplitste, is in 2022 het devies om zoveel mogelijk data te centraliseren. Zeker bij campagnes met een geautomatiseerde biedstrategie. Hoe meer data je het algoritme verschaft, hoe nauwkeuriger het algoritme het juiste bod en de juiste combinatie van je advertentie kan bepalen.

Een term die op het internet veel voorbij komt, is dus de ‘Hagakure structuur’. Deze structuur is een methode om je campagne dusdanig in te richten, om zo optimaal gebruik te kunnen maken van machine learning, automatische biedstrategieën en dynamische zoekadvertenties.

Hoe werkt de Hagakure-methode precies?
Om je campagnes voor te bereiden op deze manier van adverteren, schets ik je eerst de oude manier van adverteren en deel ik je een mogelijke nieuwe account setup in 2022.

Wanneer je al een aantal jaar actief bent als online marketeer, zal de linkerkant van onderstaande afbeelding je bekend voorkomen.

Van handmatig naar geautomatiseerde bieding

Afbeelding 1: van handmatig naar geautomatiseerd bieden.

Kenmerkend voor de ‘oude’ setup:

  • Handmatig bieden
  • Meerdere campagnes
  • Keyword per ad group (Exact Match & BMM)
  • Minimaal 3 ETA’s per advertentiegroep

Kenmerkend voor de ‘Hagakure’ setup:

  • Automatische biedstrategie
  • Samenvoegen van campagnes
  • Exact & Broad keyword in één ad group
  • Aangevuld met een DSA-adgroup op URL-niveau

 2. Hybride-opzet

Wat vaststaat is het feit dat steeds meer nieuwe features worden ontwikkeld met het oog op automatisering. Voor online marketingbureaus ligt de uitdaging om hun klanten hierop voor te bereiden en hybride-campagnes te hebben draaien.

Grote kans dat je dit al aan het doen bent. Denk hierbij aan het samenvoegen van overlappende campagnes of het testen met biedstrategieën in bepaalde campagnes. Een andere optie is dat je A/B testen draait binnen Google om te bepalen welke strategie en structuur het beste werkt voor je campagne. Wil je experimenteren binnen Google dan heb ik nog een aantal tips voor je.

Zorg dat je conversie data accuraat is en dus goed wordt doorgemeten. Daarnaast is het aan te raden om campagnes met weinig data samen te voegen, alvorens je gaat A/B testen. Op het moment dat je een campagne met bijvoorbeeld 20 conversies in de maand gaat lostrekken, betekent dit in de praktijk dat je test-campagne te weinig data zal vergaren om een succesvolle test te draaien.

Mocht je een account hebben met weinig data, raad ik aan soft-conversies in te stellen om meer data te vergaren. Denk hierbij aan het aanmelden voor de nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Door je alleen te focussen op bijvoorbeeld een ‘afspraak’, beperk je je account enorm.

3. Responsieve Seach Ads

Een andere belangrijke ontwikkeling binnen Google ads is het afschaffen van de uitgebreide search ads, in vakjargon ook wel ETA’s genoemd. Vanaf juni 2022 is het alleen nog maar mogelijk om responsieve tekst advertenties (RSA’s) te gebruiken via Google Ads. Volgens Google is deze optie de volgende stap in het nóg eenvoudiger opzetten van je campagnes én wordt het voor Google makkelijker om een relevantere advertentie te tonen bij iedere zoekopdracht. Je kunt je account hier nu al op voorbereiden door ervoor te zorgen dat iedere advertentiegroep een geoptimaliseerde RSA heeft draaien. De ETA’s zullen na de update niet meer aangepast kunnen worden, maar zullen nog wel blijven draaien als je niets wijzigt.

Een ontwikkeling die wederom niet ideaal is voor marketeers die alles onder controle willen hebben. Met deze nieuwe opzet geven we het Google algoritme zelf de kans om te husselen binnen verschillende headlines en descriptions.

Tip: Door je headlines vast te pinnen, zorg je er in ieder geval voor dat bepaalde elementen altijd terugkomen. Denk aan je merknaam of andere elementen, zoals de prijs van een product voor e-commerce klanten.

Headlines vastpinnen

Afbeelding 2: Pin je headline vast om controle te behouden.

4. Video- en display campagnes

We lezen het al een tijdje: video is king! Toch zijn er maar weinig performance marketeers die met een gerust hart een groot budget uitgeven in het Display netwerk of YouTube. Zeker wanneer conversies de belangrijkste KPI is.

Een groot struikelblok voor marketeers was het feit dat deze conversies werden gemeten volgens de last-click attributie. De mogelijkheid om nu zelf je attributiemodel voor je Display- of YouTube campagne te kiezen zal in 2022 zeker leiden tot een extra inzet aan video- en display campagnes.

5. Data-driven attributie de nieuwe standaard

Alles samengevat komt onderstaande aanpassing niet als een verrassing. Vorige maand maakte Google (Google, 2021) namelijk bekend dat data-driven attribution de default gaat worden voor je Search-, Shopping-, Display- én YouTube-campagnes. Het bedrijf verwacht de volledige uitrol achter de rug te hebben begin 2022.

Wil je toch terug? Je kunt vooralsnog zelf bij je conversie-instellingen nog kiezen voor één van de 5 ‘standaard’ attributiemodellen.

Facebook & Instagram

Veel marketeers zullen ongetwijfeld dit jaar weer een stijging hebben gezien in advertentiekosten op Facebook en Instagram. Tel daarbij de IOS-14 update bij op en je resultaten zullen mogelijk niet veel beter zijn dan die ten opzichten van andere jaren. CPM prijzen stijgen, data ontbreekt en dan hebben we het nog niet eens gehad over de continue wijzigingen in de interface van de Business Manager en Suite.

Om die reden is content belangrijker dan ooit, je betaalt de hoofdprijs voor je advertenties. Door continu te  testen met advertenties en ‘placements’ kun je je resultaten ook in 2022 maximaliseren.

6. Facebook Power 5

Evenals Google speelt ook Facebook steeds meer in op automatische campagnes en mogelijkheden. Dit presenteerde zij zelf onder de noemer ‘Facebook Power 5‘. Voor het geval je het gemist hebt, dit houdt het in:

  1. Account Simplification
  2. Campaign Budget Optimization
  3. Automatic Placements
  4. Auto Advanced Matching
  5. Dynamic Ads

Daarnaast lezen we natuurlijk al jaar en dag dat video steeds belangrijker wordt. Een echte trend kunnen we dit dus eigenlijk niet meer noemen. Wel zorgt een video ervoor dat je targeting mogelijkheden enorm toenemen binnen Facebook. Denk hierbij niet alleen aan awareness campagnes, maar ook zeker aan retargeting campagnes gebaseerd op videoviews in plaats van websitebezoekers.

Marketplaces: de toekomt voor het MKB?

7. Marketplaces: if you can’t beat them, join them!

Steeds meer webwinkels sluiten zich aan op marketplaces op Bol.com en Amazon. Niet gek natuurlijk. If you can’t beat them, join them!

Bol.com gaat nog steeds fier aan kop in de nieuwste Twinkle. Met 3.300.000.000 omzet, is het meer dan tweemaal zo groot als de nummer twee in de lijst, Coolblue. 68% van deze omzet mede mogelijk gemaakt door de partners die zijn aangesloten op Bol.com.

Ook Amazon komt eraan. De nummer 6 op de lijst is goed voor ‘slechts’ 530.000.000.

YourFellow helpt steeds meer webwinkels extra omzet te genereren via onder andere Bol.com. Met ruim 10 miljoen bezoekers per maand een kans die je eigenlijk niet kunt laten liggen als ondernemer.

Content

8. Ga aan de slag met featured snippet

Een andere trend die in 2022 nog meer voordeel kan gaan opleveren voor jouw bedrijf is de featured snippet. Dit het eerste antwoord wat je bovenaan in Google ziet wanneer je een vraag stelt. Het antwoord op deze vraag haalt Google uit sites waar deze vraag het duidelijkst naar voren komt en het beste wordt beschreven. Het is een droom voor veel bedrijven om op de plek van featured snipper te komen. Je ziet namelijk dit antwoord op je vraag duidelijk en opvallend boven alle andere organische resultaten komen te staan. Ook de bijbehorende afbeelding die erbij toegevoegd is helpt het stuk tekst opvallender te maken. Daarom wordt deze plaats vaak positie 0 genoemd.

Andere voordelen van deze positie is dat hij enorm groot op je mobiel wordt getoond. Aangezien meer dan de helft van alle zoekopdrachten via Google via een mobiel apparaat komen is dit een erg groot pluspunt. Ook de CTR is hoger dan bij andere posities op Google. Optimaliseer daarom regelmatig je organische teksten en schrijf volgens een vraag-antwoord structuur om je ranking op een hoog niveau te houden.

9. Langere, waardevolle blogs worden nóg beter beoordeeld door Google

In 2022 wordt het schrijven van wat langere blogartikelen nog belangrijker dan afgelopen jaren. Er zijn natuurlijk erg veel verschillende verhalen die rond gaan in de marketingwereld over de lengtes van SEO teksten. We zien wel dat Google steeds gekker wordt op langere teksten.

Er zijn zeker redenen te noemen waarom teksten rond de 2000 woorden moet bevatten om hoger in Google te komen. Zo kan je meer keywords in je tekst opnemen die je ranking in Google bevorderen. Je zoekwoordenonderzoek, voordat je je tekst gaat schrijven is hierin natuurlijk essentieel. Je wilt natuurlijk wel gevonden worden op zoekwoorden waar jouw potentiële doelgroep naar op zoek is.

Probeer de zoekwoorden wel op een natuurlijke manier in je tekst te verwerken, om zo geen ‘overdelivery’ te veroorzaken of woorden in zinnen te zetten die eigenlijk niet in de zin passen. Uiteraard is de relevantie en de meerwaarde van jouw artikel allesbepalend in de waardering die Google aan jouw blog meegeeft.

google ads

Neem vrijblijvend contact met ons op

Onze specialisten staan je graag te woord. Laat je gegevens hieronder achter.

Laat je verder inspireren!