9 Online Marketingtrends voor het MKB  in 2018

9 Online Marketingtrends voor het MKB in 2018

2017 is weer voorbijgevlogen. Marketingtrends en nieuwe features volgen elkaar in razendsnel tempo op. Het is dan ook een hele kunst om alle ontwikkelingen in online marketingland bij te houden.

Om jou als ondernemer te helpen zet ik vandaag de belangrijkste online marketing trends voor 2018 op een rijtje. Benieuwd wat je kunt verwacht komend jaar? Lees dan snel verder!

Marketingtrends voor het MKB in 2018

  1. Mobile First Index
  2. Rich Snippets en gestructureerde data
  3. Voice search
  4. Autoriteit
  5. HTTPS en snelheid
  6. Bing
  7. Toename aan advertentiekosten
  8. Data
  9. Personalisatie

Mobile First Index binnen de zoekresultaten

Naar verwachting wordt 2018 hét jaar van de mobiele telefoon. We wisten natuurlijk al dat we met zijn allen steeds ‘mobieler’ worden. Hier gaat Google in 2018 verder op inspelen. Wat dit betekent voor jou als ondernemer?

Go Mobile or go home

Google toont jouw website hoger in Google wanneer je website geoptimaliseerd is voor de mobiele telefoon. Is jouw website hier niet klaar voor? Dan gaat dit je bezoekers en waarschijnlijk dus ook business kosten. Websites die niet mobielvriendelijk zijn worden namelijk lager gepositioneerd binnen de zoekresultaten, vervelend!

Zorg er dus voor jouw dat jouw website minimaal responsive is. De 3 meest gebruikte apparaten in Nederland zijn op dit moment:

  • Mobiel
  • Desktop (computer)
  • Tablet

Google AMP & snelheid 

Dit is iets technischer. AMP wordt steeds belangrijker. Deze afkorting staat voor ‘accelerated mobile pages’. AMP geoptimaliseerde pagina’s staan de laatste maanden steeds vaker bovenaan bij mobiele zoekopdrachten.

AMP pagina’s zijn zogenaamde ‘gestripte’ pagina’s. Dit zorgt ervoor dat jouw website extra snel wordt ingeladen, ideaal dus als je op je telefoon iets aan het zoeken ben.

Benieuwd naar de snelheid van jouw website? Vraag dan vrijblijvend de SEO check aan.

Goed om te weten: Officieel is AMP nog geen ranking factor (een factor om hoger te scoren in Google).

AMP pagina versus een normale pagina:

amp trend 2018

Met Rich Snippets opvallen in Google

Een terugkerend fenomeen in de zoekresultaten anno 2017 en onmisbaar in 2018: Rich Snippets.

Rich snippets verrijken als het ware jouw visitekaartje in Google. Enkele voorbeelden van rich snippets zijn:

  • Reviews
  • Breadcrumbs
  • Recepten
  • Evenementen

Met zogenaamde snippets val jij dus nét wat meer op binnen de zoekresultaten van Google. Hiermee verhoog jij jouw doorklikratio en genereer jij dus direct meer klikken naar je website.

https://www.yourfellow.nl/wp-content/uploads/2017/12/reviews-marketingtrends-2018

Voorbeeld van Rich Snippets en reviewsterren.

Google helpen met gestructureerde data

Dergelijke rich snippets kun je in de zoekmachines afdwingen door slim om te gaan met gestructureerde data. Dit is eigenlijk niets meer dan Google helpen bij het indexeren van je website. Met diverse stukjes code geef je aan Google aan hoe zij jouw website moeten uitlezen.

Meer weten daarover? Lees de uitleg van Google.

Voice Search groeit en groeit

Daarnaast gaat ‘voice search’ een belangrijkere rol innemen. Denk aan het inspreken van een zoekopdracht op je mobiele telefoon. Daarnaast is er de opkomst van voice assistants zoals Siri, Cortana en Google’s Assistant.

Spraakopdrachten zijn vaak langere zoekopdrachten. Optimaliseer je content dus niet alleen voor korte zoekopdrachten. Denk hierbij aan vragen die potentiële klanten kunnen hebben. Bijvoorbeeld:

  • Wat is het beste Griekse restaurant van de stad?
  • Hoe lang is het rijden van Zevenbergen naar Den Haag?
  • Hi Google, wat voor weer is het in Oosterhout?

Als 1-na-laatste SEO trend wil ik nog meegeven dat Google beveiligde websites al ruim 2 jaar voorrang geeft in het algoritme. De zoekmachinegigant heeft daad bij het woord gevoegd bezoekers van websites zonder een versleutelde omgeving te waarschuwen.

Hou d er dus rekening mee dat dit bezoekers kan afschrikken wanneer je niet tijdig overgaat op een HTTPS verbinding.

Bing is upcoming

Last but not least: Bing is bezig met een opmars in Nederland. Wanneer we door middel van Google Analytics het verkeer van onze klanten analyseren zien we dat 5 tot 10% van alle websitebezoekers afkomstig is uit Bing.

Op zich nog geen schokkende cijfers, zou je zeggen. Toch zit dat net even wat anders, bezoekers op Bing zijn namelijk nét iets anders dan ‘Google-bezoekers’.

Zo zien wij bijvoorbeeld:

  • Veel bezoekers van desktop.
  • Hogere conversieratio’s
  • Hogere gemiddelde orderwaardes

Sinds Microsoft Bing als standaard zoekmachine heeft ingesteld op alle Windows 10 apparaten is het verkeer naar websites via Bing flink toegenomen.

Local Business op Bing

Net zoals Google mijn bedrijf kun je in 2018 ook jouw bedrijf verifiëren binnen de zoekmachine van Bing. Op dit moment draaien de eerste tests in wat grotere landen, het is dus wachten tot ook Nederland aan de lijst wordt toegevoegd.

Benieuwd hoe je Bing het beste kunt inzetten voor jouw bedrijf? Laat een reactie achter of stuur ons een bericht via het contactformulier.

Adverteren in 2018 wordt steeds duurder

Online advertentiekosten stijgen. Dit heeft natuurlijk te maken met vraag en aanbod. Steeds meer ondernemers zien namelijk het voordeel van online adverteren ten opzichte van offline adverteren.

Dit heeft als gevolg dat de kosten per klik binnen Google AdWords stijgen en dat je als ondernemer méér gaat betalen om dezelfde aantallen personen te bereiken in 2018 dan in het afgelopen jaar.

Data maakt je relevant

Het is dan ook de kunst om in 2018 gebruik te maken van je bestaande data. Door analyses te maken van je doelgroep weet je exact wie je moet aanspreken.

Ondanks dat de concurrentie steeds heviger wordt zijn er nog voldoende mogelijkheden voor de lokale ondernemer om eruit te springen. Eén van deze mogelijkheden is om slimmer om te gaan met je bestaande data.

Dit kan bijvoorbeeld al door gebruik te maken van gratis tools als Google Analytics en Facebook of LinkedIn Insights.

Bing

Daar is ‘ie weer. Bing. Doordat er veel minder bedrijven adverteren op Bing kun je in 2018 profiteren van lagere klikprijzen in Bing ten opzichte van Google. Ideaal wanneer je slim moet omgaan met je marketingbudget. s

Remarketing en Data

Met remarketing kun je eenvoudig bezoekers van je website zéér relevante advertenties laten zien. In 2018 kun je hier als bedrijf bijna niet meer omheen. Je kent het wel, je bezoekt die ene site met die leuke schoenen en 5 minuten later zie je voorbijkomen op Facebook.

Toeval? Dacht het niet!

Wil je aan de slag met remarketing dan zal je eerst data moeten vergaren. Dit kun je doen door verschillende ‘trackers’ en ‘pixels’ op je website te installeren. Natuurlijk begrijpen wij maar al te goed dat je daar als ondernemer geen tijd voor hebt om je daar in te verdiepen. Wij helpen je graag bij het uitdenken en uitwerken van een online marketingstrategie voor jouw bedrijf.

Personalisatie

Tot slot wil ik benadrukken dat personalisatie een belangrijkere rol gaat innemen in 2018. Grote spelers maken hier al steeds beter gebruik van. Ook als MKB ondernemer zal je moeten gaan nadenken hoe jij jouw klant zo specifiek en gericht mogelijk kunt bedienen.

Personalisatie is niets minder dan marketingbedrijven op de persoon. Voorbeelden zijn:

  • Persoonlijke e-mails met: Hoi <voornaam>
  • Gefeliciteerd met je verjaardag

Let wel: om personalisatie toe te passen is data nodig.

Heb jij nog online marketingtrends die ontbreken of heb ik je ‘geprikkeld’ met deze online marketingtrends voor het MKB? Laat het ons weten!

Leave a Reply

Your email address will not be published.