Waarom iedere webshop aan de slag moet met marketplaces

Waarom iedere webshop aan de slag moet met marketplaces

Bol.com en Amazon: twee gigantische webwinkels die een doorn in het oog zijn voor de kleine webshops. Wist je dat bol.com ruim 10 miljoen bezoekers per maand heeft en tijdens Black Friday 25 producten per seconden verkocht? Boks daar als webshop maar eens tegenop. Maar.. if you can’t beat them, join them! Wij geven je verschillende redenen waarom je jouw producten in je eigen webshop én op een marketplace zou moeten verkopen.  

1. Profiteer van de naamsbekendheid én vertrouwen

Waarom heeft bol.com miljoenen maandelijkse bezoekers en verkoopt het tientallen producten per seconde? Het antwoord is simpel: het gigantische bereik. Bol.com is de grootste webwinkel van Nederland met een van de sterkste domeinen van ons land. Vraag een willekeurig persoon of het weleens een product heeft gekocht via bol.com en het antwoord zal ‘ja’ zijn. Wanneer je een eigen webshop hebt, kost het onwijs veel tijd, geld en energie om dit bereik enigszins te realiseren. Wanneer je producten via bol.com verkoopt, zal de vindbaarheid van je producten de lucht in schieten. Waarom moeilijk doen als je eenvoudig kunt profiteren van het gigantische bereik van een marketplace?

Marketplaces, zoals bol.com en Amazon genieten niet alleen van een hoge naamsbekendheid en ontzettend veel traffic naar de website. Ook wekken de platformen een bepaald vertrouwen op bij de consument. De heldere communicatie en de snelle verzending zorgen ervoor dat consumenten een marketplace vaak verkiezen boven een webshop. 

2. Marketplaces zijn belangrijk oriëntatiekanaal

Wist je dat marketplaces een belangrijke rol spelen in het oriëntatieproces van de consument? Meer dan de helft van de Nederlanders, ouder dan 18 jaar, gebruikt bijvoorbeeld bol.com om informatie over een product te verzamelen, voordat het overgaat tot een aankoop. Met name over de producten in de categorieën: computer en elektra, boeken, wonen, koken en huishouden, muziek, films en games wordt eerst via bijvoorbeeld bol.com of Amazon informatie ingewonnen. Het verkopen van een product via een marketplace kan er dus voor zorgen dat jouw product al in een vroeg stadium onder de aandacht wordt gebracht van de potentiële doelgroep en je jouw merkpropostie vergroot. 

Wil je ervoor zorgen dat jouw product nog meer opvalt en beter vindbaar wordt binnen een marketplace, ga dan aan de slag met marketplace advertising. Mogelijkheden binnen bol.com zijn bijvoorbeeld: display advertising, sponsored products en social advertising. Door te adverteren binnen een marketplace geef je de consument misschien net dat laatste zetje om tot een koop over te gaan. Wanneer een consument op zoek gaat naar een product binnen een marketplace, heeft deze namelijk vaak al een intentie tot koop.

3. No cure, no pay

Een groot voordeel van het verkopen van producten via een marketplace, zoals bol.com is dat je de producten gratis kan aanbieden via het platform. Je betaalt alleen kosten wanneer jouw producten daadwerkelijk verkocht worden. Deze kosten zijn zogenoemde commissiekosten en bedragen meestal tussen de 10% en 15% van de verkoopprijs. 

Omdat je pas commissiekosten hoeft te betalen, nadat een product is verkocht, is het verkopen van een product op marketplace een laagdrempelige manier om te starten met een nieuw afzetkanaal. 

4. Geniet van een snellere groei met een extra verkoopkanaal

Hoe goed je de online marketing van je webshop ook hebt ingericht. Er zal altijd nog een percentage van jouw doelgroep zijn, die de zoektocht ergens ander start, dan via een zoekmachine, zoals Google. Om ook deze doelgroep te bereiken, is het een goede zet om jouw producten aan te bieden via een marketplace. Door een extra afzetkanaal in te zetten, is de kans ook aanzienlijk dat de omzet van jouw onderneming verhoogt. 

Je kunt het ook omdraaien en zeggen dat je door de inzet van meerdere afzetkanalen de risico’s voor jouw onderneming spreidt. Er zijn websites/webshops die voor hun inkomsten erg afhankelijk zijn van bijvoorbeeld Google Ads of social advertising. Wanneer een van deze kanalen minder presteren dan gewenst, heeft dit gelijk nadelige gevolgen voor jouw omzet. Mocht je de kanalen die verantwoordelijk zijn voor jouw omzet spreiden, zal dit minder nadelige gevolgen hebben voor de omzet. 

Webshop én/of marketplace?

We horen je denken: waarom nog met een eigen webshop aan de slag, als je kunt profiteren van de voordelen van marketplaces? Verschillende redenen zijn te geven om met zowel een webshop als een marketplace aan de slag te gaan. De eerste reden is dat een webshop autoriteit oplevert ten opzichte van jouw producten. Verkoop je een product op een marketplace, dan zullen er ongetwijfeld consumenten zijn die checken welk bedrijf hierachter zit. Zien ze een webshop met veel gelijksoortige producten, dan zijn ze eerder geneigd het product te kopen. Ten tweede kan de marketplace ervoor zorgen dat een consument het product in de toekomst rechtstreeks via jouw webshop koopt. Dit betekent geen commissiekosten meer die je hoeft af te staan. Als laatste is het heel eenvoudig om producten te importeren en exporteren tussen jouw webshop en een marketplace. Qua tijd valt het dus mee op het aanbod op beide platformen up-to-date te houden. Dus… waar wacht je nog op! 😉

Wil je aan de slag met marketplace? YourFellow helpt je graag!

Wil je aan de slag met het verkopen van producten via een marketplace, zoals bol.com? Wil je adverteren op dit platform? Of heb je vragen over deze blog? Stel ze aan onze digital marketing consultant Paul. Hij kijkt graag samen met jou naar de mogelijkheden van marketplace voor jouw onderneming.

Content marketing YourFellow

Neem vrijblijvend contact met ons op

Onze specialisten staan je graag te woord. Laat je gegevens hieronder achter.

Laat je verder inspireren!