Wat kost adverteren op LinkedIn?

Wat kost adverteren op LinkedIn?

LinkedIn is een ontzettend krachtig marketingkanaal. Samen met Google is LinkedIn het meest gekozen advertentiekanaal om zakelijke professionals te bereiken.

In dit blog leggen we je de voordelen uit van adverteren op LinkedIn en geven we antwoord op de vraag: Wat kost adverteren op LinkedIn?

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt om een zakelijke doelgroep aan te spreken. Anders dan bijvoorbeeld Facebook is LinkedIn een platform waar business-to-business marketing uitermate geschikt is.

Uitgebreide targetingopties op LinkedIn

Op LinkedIn wil je natuurlijk alleen jouw bedrijf tonen aan profielen die interessant voor jou zijn. Zo kun je onder andere targeten op:

  • Locatie (Stad, Dorp, Land)
  • Geslacht
  • Leeftijd (bijv. 35+
  • Ervaring: (X-aantal jaar werkervaring)
  • Bedrijfsgrootte (Bijv. 10 medewerkers + of bedrijven met 500+ medewerkers)
  • Bedrijfstak (Horeca, Scheepsvaart, etc.)
  • Functietitels (Bijv. Salesmanager, Marketingmedewerker etc.)

Afhankelijk van de door jouw gekozen targeting opties selecteert LinkedIn profielen die jouw advertentie te zien krijgen. Zo zorg jij ervoor dat alleen interessante personen jouw advertentie te zien krijgen.

linkedin targeting

 

Adverteerders op LinkedIn betalen alleen wanneer iemand op jouw advertentie heeft geklikt of wanneer jouw advertentie 1000 keer is weergegeven.

Je toont advertenties op LinkedIn aan gebruikers die voldoen aan jouw wensen op de mobiele telefoon, desktop en tablet. Altijd & overal.

Wat kost het om te adverteren op LinkedIn?

Wanneer je als bedrijf zijnde adverteert op LinkedIn dan kun je kiezen voor een tweetal biedstrategieën. Afhankelijk van je doelstelling kun je op 2 manieren afgerekend worden:

  1. Je betaalt per klik op je advertentie.
  2. Je betaalt per 1000 vertoningen van jouw advertentie

Wil je meer relevante bezoekers naar je website, dan is het aan te raden om te kiezen voor de eerste optie. Wil je meer naamsbekendheid genereren onder een specifieke doelgroep dan raden we je aan voor optie 2 te kiezen.

Afhankelijk van je doelgroepkeuze zal LinkedIn bepalen hoeveel jij moet betalen per klik of per 1000 vertoningen van jouw advertentie. LinkedIn werkt namelijk op basis van een veilingsmodel.

Spreek jij een doelgroep aan die diverse adverteerders interessant vinden, dan zal je meer betalen dan wanneer je kies voor een doelgroep die minder populair is onder adverteerders op LinkedIn.

Daarnaast speelt de kwaliteit van je advertentie een rol. Ontvang jij bijvoorbeeld veel klikken of reacties, dan zal LinkedIn je daarvoor belonen met bijvoorbeeld een lagere kosten per klik. Zij willen namelijk dat de gebruiker het platform als nuttig ervaart.

Wat zijn de gemiddelde kosten per klik (CPC) op LinkedIn?

LinkedIn is een relatief duur platform om te adverteren. Daarentegen is de kwaliteit van het verkeer op LinkedIn vaak wel hoger. Dit heeft ermee te maken dat op LinkedIn vaak veel professionals zitten die op zoek zijn naar werkgerelateerde content.

Bied jij content aan die goed wordt ontvangen door jouw doelgroep dan betaal je een lager bedrag voor jouw klik.

De gemiddelde kosten per klik op LinkedIn liggen dan ook tussen de € 2 en € 3,50.

Wat zijn de gemiddelde kosten per 1000 vertoningen (CPM) op LinkedIn?

Wanneer je meer zichtbaar wilt zijn in de regio dan kan de biedstrategie CPM voor jou goede optie zijn. Wanneer jouw advertentie 1000 maal is bekeken betaal je gemiddeld 7 tot 10 euro.

Dit lijkt aan de hoge kant. Toch weet je in dit geval zeker dat jouw advertentie bekeken wordt door een doelgroep die voor jouw interessant is.

Wanneer je bijvoorbeeld adverteert in een weekblad of krant heb je enkel te maken met een vooraf gecommuniceerde oplage. Exacte vertoningen van jouw advertentie zul je nooit weten.

Zelf controle over je marketingbudget bij LinkedIn

Doordat je als bedrijf een maximum bedrag kunt aangeven per dag of voor jouw campagne zul je nooit verrast worden met additionele kosten. Zo voorkom je dat je bijvoorbeeld teveel hebt uitgegeven omdat er ontzettend veel mensen op je advertentie hebben geklikt.

Binnen LinkedIn kun je dus kiezen voor 2 type budgetverdelingen:

  • Dagbudget
  • Totaalbudget

Dagbudget

Wanneer je kiest voor een dagbudget van bijvoorbeeld 25 euro zal je daar nooit overheen gaan. Ter illustratie hieronder een voorbeeld:

Gemiddelde kosten per klik voor jouw campagne: €2,50

Dagbudget: € 25

Wanneer jij 11 klikken hebt gehad op jouw advertentie, heb je € 22,50 uitgegeven. LinkedIn zal op dat moment stoppen met adverteren.

Niemand zal die dag nog jouw advertentie zien waardoor er dus ook niemand op jouw advertentie kan klikken. Zo houdt LinkedIn rekening met jouw maximale dagbudget en sta jij nooit voor een negatieve verrassing.

Totaalbudget of looptijdbudget

Wanneer je kiest voor een totaalbudget van bijvoorbeeld 500 euro zal je daar nooit overheen gaan. Ter illustratie hieronder een voorbeeld.

Je start een campagne om de opening van je bedrijf te promoten. Je wilt het liefste twee weken lang adverteren zichtbaar zijn in de regio.

Doordat je een looptijdbudget hebt ingesteld van 500 euro en een tijdspad van 14 dagen zal LinkedIn het bedrag automatisch verdelen per dag.

LinkedIn zal bijvoorbeeld jouw advertenties doordeweeks wat vaker vertonen en wat minder vaak in de weekenden. De ene dag geeft bijvoorbeeld € 40 uit op een maandag en € 20 op een zondag.

Wanneer de campagne op een einde loopt zal je nooit meer betalen dan de vooraf ingestelde € 500.

Starten met adverteren?

Ben je overtuigd en wil je het LinkedIn platform met jouw bedrijf ontdekken? Stuur ons een berichtje via de contactpagina of bel ons gewoon op. Wij denken graag met je mee om het maximale uit jouw LinkedIn campagne te halen.

Ook interessant om te lezen: Start met een bedrijfspagina op LinkedIn.

Leave a Reply

Your email address will not be published.