Chatbots laten bouwen

We bouwen slimme chatbots.

Verbeter je bereikbaarheid en optimaliseer je service met een slimme chatbot.

 
Google AdWords specialist

Probeer het zelf

Alles wat je moet weten over Chatbots

Chatbots schieten als paddenstoelen uit de grond. Bedrijven zien steeds vaker succesvolle toepassingen en cases voorbijkomen waardoor de vraag naar chatbots met de dag toeneemt.

Op deze pagina nemen we je mee in de wondere wereld van de chatbot. We behandelen de huidige staat van de chatbot, trends, toekomstmuziek en natuurlijk delen we praktische cases.

Chatbot interesse

Je krijgt antwoorden op de vragen:

  1. Wat is een chatbot?
  2. Wat is de status van Chatbots anno 2020?
  3. Wat zijn de trends?
  4. Wat is de rol van een chatbot in mijn organisatie in 2025?
  5. Cases

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Het woord chatbot is een afgeleide van de woorden ‘chat’ en ‘robot’.

Chatbots worden ontworpen in verschillende soorten en maten.  Er de basis bestaan er 2 verschillende soorten chatbots.

  1. Sequentiële chatbots

Dit zijn chatbots die op basis van een vooraf gedefinieerd pad reageert met een vast antwoord. Deze chatbot kan én mag niet buiten zijn geprogrammeerde taal antwoord geven.

Deze chatbot reageert volgens het IFTTT-principe, ook wel ‘If This, Than that’ genoemd.

Voorbeeld:

Als persoon X vraagt reageert de chatbot met Y.

  1. Intelligente chatbots

Een intelligente chatbot is getraind om antwoord te geven op vragen. Een intelligente chatbot anno 2020 dient echter wel zelf ‘slim’ gemaakt te worden en zal door midden van AI-technologie en Natural Language Processing-algoritmen begrijpen wat een gebruiker vraagt en zelfs de intentie achter de vraag begrijpen.

Anders dan bij de ‘sequentiële chatbot’ begrijpt een intelligente chatbot vragen, wanneer deze afwijken van de gebaande paden.

Wat is de status van chatbots anno 2020?

Chatbots zijn populair. Met name messaging chatbots worden in rap tempo ontwikkeld. De reden hiervoor is simpel. Het aantal maandelijkse actieve gebruikers dat gebruik maakt van een chat app stijgt explosief. Messaging apps als Whatsapp, Facebook Messenger,  WeChat, Slack of Viber zijn enorm populair

Messaging Apps zijn de toekomst

Het aantal actieve gebruikers dat gebruik maakt van messaging apps overstijgt namelijk al sinds 2015 het aantal actieve gebruikers van 4 meest populaire social media kanalen; Facebook, Instagram, Twitter en Linkedin.

chatbots groeien

We kunnen dus concluderen dat Messaging Apps ontzettend populair zijn. Maar hoe zit het de populariteit van chatbots? Zit de consument wel op een chatbot te wachten?

Consument wilt een chatbot

Onderzoek wijst uit dat een merendeel van de ondervraagde doelgroep lievere direct én goed geholpen wordt door een chatbot, dan lang te wachten op antwoord van een customer service medewerker.

Chatbot en jouw klantenservice: 2 handen op 1 buik

Vandaag de dag is het relatief eenvoudig om je FAQ (veel gestelde vragen) te verwerken in je chatbot. Stel jezelf eens voor dat jouw klantenservice niet continu dezelfde vragen beantwoord, maar enkel tijd stopt in complexe vraagstukken.

Dit maakt niet alleen hen werk een stuk leuker, je zult ook merken dat de klant dit waardeert.

Jouw chatbot is dan ook nog geen vervanging van je personeel, maar een waardevolle toevoeging op je dienstverlening.

hoe klanten chatbots zien

Bron: How consumers view bots in customer care

Chatbots in andere toepassingen

Niet alleen worden chatbots gebruikt voor customer service gerelateerde onderwerpen.

Zo kan een chatbot ook gebruikt worden door jouw klant om een product te kopen. Zeker in het geval van een webshop kan een chatbot fungeren als personal assistent, die jouw helpt keuzes te maken tussen.

Andere veelgebruikte toepassingen voor chatbots zijn vooral bedoelt om de productiviteit te verhogen (zakelijke chat apps) en voor het plezier. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een chatbot die je begeleid bij je work-out.

Chatbot Trends in 2020

Chatbots kunnen niet alleen antwoord geven in de vorm van een tekstbericht.

Spraakgestuurde chatbots

Chatbots kunnen niet alleen antwoord geven in de vorm van een tekstbericht. Spraakgestuurde apparaten als de Amazon Echo en de Google Home spelen in op misschien wel de belangrijkste trend voor de komende jaren: spraakgestuurde (zoek)opdrachten. Zo blijkt dat 41% van de mensen pas spraakgestuurde opdrachten hebben gedaan in de laatste zes maanden.

Volgens Comscore zal in 2020 meer dan 50% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zijn.

Amerika is een voorloper als het gaat om het aantal verkochte spraakgestuurde home devices. In januari werd bekend gemaakt dat er meer dan 39 miljoen Amerikanen nu home device in bezit heeft. Uit onderzoek blijkt dat 44% van de ondervraagden aangeeft meer gebruik te maken van de digitale assistent op hun telefoon.

Bron: https://techcrunch.com/2018/01/12/39-million-americans-now-own-a-smart-speaker-report-claims/

Verwachting in Nederland

In februari werd bekend gemaakt dat de Google Assistant Nederlands gaat spreken, een interessant ontwikkeling aangezien dit de deuren opent naar het verkoop van de Google Home in Nederland en algehele adoptie van spraakgestuurde opdrachten. Nu dat Amazon haar producten wil gaan aanbieden in Nederland zal het niet lang meer duren voordat we ook hier de slimme assistenten van Amazon kunnen gaan aanschaffen.

Wat betekent dit voor chatbots?

Door middel van het programmeren van een chatbot via bijvoorbeeld Dialogflow kan een chatbot eenvoudig geactiveerd worden voor een Google Home device. Op deze manier kan je als bedrijf of merk een conversatie inrichten zodat jouw (potentiële) klant wordt geholpen door een chatbot. We verwachten dat naarmate home devices worden verkocht in Nederland en de assistenten Nederlands zullen spreken dit mogelijkheden biedt voor de integratie van chatbots in home devices om vervolgens nieuwe klanten te bereiken of je relatie met huidige klanten uit te bouwen.

google ads

Neem vrijblijvend contact met ons op

Onze specialisten staan je graag te woord. Laat je gegevens hieronder achter.

Contactgegevens

Kornalijn 17
4762 CE
Zevenbergen
Info@yourfellow.nl
+0168 85 26 45

KVK: 77764730
BTW: NL861133730B01

Online marketingbureau West-Brabant

Openingstijden

Maandag: 08.00 – 18.00
Dinsdag:  08.00 – 18.00
Woensdag:  08.00 – 18.00
Donderdag:  08.00 – 18.00
Vrijdag:  08.00 – 16.30
Zaterdag:  09.00 – 13.00
Zondag: Gesloten