Chatbots

“ BY 2020, CUSTOMERS WILL MANAGE 85% OF THEIR RELATIONSHIP WITH THE ENTERPRISE WITHOUT INTERACTING WITH A HUMAN ”

Wat kun je met een chatbot?

Klantenservice

Verbeter je klantenservice & NPS met een efficiënte chatbot. Voorkom lange wachtrijen en geef direct antwoord.

Loyaliteit

Laat je klanten speciaal voelen. Start een loyaliteitsprogramma via je chatbot. Deel exclusief content via je chatbot.

Retargeting

Retarget bezoekers op je website met product updates of aanbiedingen. Stuur relevante content via Facebook of Whatsapp.

Ecommerce

Verstuur notificaties via je chat wanneer het product wordt verzonden. Houdt je klanten op de hoogte van hun bestelling.

In App-Payment

Sla je website over. Laat gebruikers direct veilig betalen in via je Facebook Messenger chatbot. Accepteer direct betalingen via jouw chatbot.

Leadnurtering

Zorg voor leadscoring d.m.v. een chatbot. Ken automatisch punten toe aan prospects en schiet data door naar je CRM systeem.

Ons werk is bekroond met een Dutch Search Award

winnaar dutch search awards

Ons werk

Casestudy

Je achterban maandelijks een uniek cadeautje versturen via Facebook Messenger? Voor TandenBleken-Thuis.nl pakte dit wel erg goed uit. De fanbase groeide in korte tijd explosief. Een recordmaand nadat de chatbot werd gelanceerd. Toeval of toch niet? Lees de complete case door op de afbeelding te klikken.

Aan de slag met een chatbot?

Alles wat je moet weten over Chatbots

Chatbots schieten als paddenstoelen uit de grond. Bedrijven zien steeds vaker succesvolle toepassingen en cases voorbijkomen waardoor de vraag naar chatbots met de dag toeneemt.

Op deze pagina nemen we je mee in de wondere wereld van de chatbot. We behandelen de huidige staat van de chatbot, trends, toekomstmuziek en natuurlijk delen we praktische cases.

Chatbot interesse

Je krijgt antwoorden op de vragen:

  1. Wat is een chatbot?
  2. Wat is de status van Chatbots anno 2018?
  3. Wat zijn de trends?
  4. Wat is de rol van een chatbot in mijn organisatie in 2025?
  5. Cases

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Het woord chatbot is een afgeleide van de woorden ‘chat’ en ‘robot’.

Chatbots worden ontworpen in verschillende soorten en maten.  Er de basis bestaan er 2 verschillende soorten chatbots.

  1. Sequentiële chatbots

Dit zijn chatbots die op basis van een vooraf gedefinieerd pad reageert met een vast antwoord. Deze chatbot kan én mag niet buiten zijn geprogrammeerde taal antwoord geven.

Deze chatbot reageert volgens het IFTTT-principe, ook wel ‘If This, Than that’ genoemd.

Voorbeeld:

Als persoon X vraagt reageert de chatbot met Y.

  1. Intelligente chatbots

Een intelligente chatbot is getraind om antwoord te geven op vragen. Een intelligente chatbot anno 2018 dient echter wel zelf ‘slim’ gemaakt te worden en zal door midden van AI-technologie en Natural Language Processing-algoritmen begrijpen wat een gebruiker vraagt en zelfs de intentie achter de vraag begrijpen.

Anders dan bij de ‘sequentiële chatbot’ begrijpt een intelligente chatbot vragen, wanneer deze afwijken van de gebaande paden.

Wat is de status van chatbots anno 2018?

Chatbots zijn populair. Met name messaging chatbots worden in rap tempo ontwikkeld. De reden hiervoor is simpel. Het aantal maandelijkse actieve gebruikers dat gebruik maakt van een chat app stijgt explosief. Messaging apps als Whatsapp, Facebook Messenger,  WeChat, Slack of Viber zijn enorm populair

Messaging Apps zijn de toekomst

Het aantal actieve gebruikers dat gebruik maakt van messaging apps overstijgt namelijk al sinds 2015 het aantal actieve gebruikers van 4 meest populaire social media kanalen; Facebook, Instagram, Twitter en Linkedin.

chatbots groeien

We kunnen dus concluderen dat Messaging Apps ontzettend populair zijn. Maar hoe zit het de populariteit van chatbots? Zit de consument wel op een chatbot te wachten?

Consument wilt een chatbot

Onderzoek wijst uit dat een merendeel van de ondervraagde doelgroep lievere direct én goed geholpen wordt door een chatbot, dan lang te wachten op antwoord van een customer service medewerker.

Chatbot en jouw klantenservice: 2 handen op 1 buik

Vandaag de dag is het relatief eenvoudig om je FAQ (veel gestelde vragen) te verwerken in je chatbot. Stel jezelf eens voor dat jouw klantenservice niet continu dezelfde vragen beantwoord, maar enkel tijd stopt in complexe vraagstukken.

Dit maakt niet alleen hen werk een stuk leuker, je zult ook merken dat de klant dit waardeert.

Jouw chatbot is dan ook nog geen vervanging van je personeel, maar een waardevolle toevoeging op je dienstverlening.

hoe klanten chatbots zien

Bron: How consumers view bots in customer care

Chatbots in andere toepassingen

Niet alleen worden chatbots gebruikt voor customer service gerelateerde onderwerpen.

Zo kan een chatbot ook gebruikt worden door jouw klant om een product te kopen. Zeker in het geval van een webshop kan een chatbot fungeren als personal assistent, die jouw helpt keuzes te maken tussen.

Andere veelgebruikte toepassingen voor chatbots zijn vooral bedoelt om de productiviteit te verhogen (zakelijke chat apps) en voor het plezier. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een chatbot die je begeleid bij je work-out.

Chatbot Trends in 2018

Chatbots kunnen niet alleen antwoord geven in de vorm van een tekstbericht.

Spraakgestuurde chatbots

Chatbots kunnen niet alleen antwoord geven in de vorm van een tekstbericht. Spraakgestuurde apparaten als de Amazon Echo en de Google Home spelen in op misschien wel de belangrijkste trend voor de komende jaren: spraakgestuurde (zoek)opdrachten. Zo blijkt dat 41% van de mensen pas spraakgestuurde opdrachten hebben gedaan in de laatste zes maanden.

Volgens Comscore zal in 2020 meer dan 50% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zijn.

Amerika is een voorloper als het gaat om het aantal verkochte spraakgestuurde home devices. In januari werd bekend gemaakt dat er meer dan 39 miljoen Amerikanen nu home device in bezit heeft. Uit onderzoek blijkt dat 44% van de ondervraagden aangeeft meer gebruik te maken van de digitale assistent op hun telefoon.

Bron: https://techcrunch.com/2018/01/12/39-million-americans-now-own-a-smart-speaker-report-claims/

Verwachting in Nederland

In februari werd bekend gemaakt dat de Google Assistant Nederlands gaat spreken, een interessant ontwikkeling aangezien dit de deuren opent naar het verkoop van de Google Home in Nederland en algehele adoptie van spraakgestuurde opdrachten. Nu dat Amazon haar producten wil gaan aanbieden in Nederland zal het niet lang meer duren voordat we ook hier de slimme assistenten van Amazon kunnen gaan aanschaffen.

Wat betekent dit voor chatbots?

Door middel van het programmeren van een chatbot via bijvoorbeeld Dialogflow kan een chatbot eenvoudig geactiveerd worden voor een Google Home device. Op deze manier kan je als bedrijf of merk een conversatie inrichten zodat jouw (potentiële) klant wordt geholpen door een chatbot. We verwachten dat naarmate home devices worden verkocht in Nederland en de assistenten Nederlands zullen spreken dit mogelijkheden biedt voor de integratie van chatbots in home devices om vervolgens nieuwe klanten te bereiken of je relatie met huidige klanten uit te bouwen.

Laat ons weten hoe we je kunnen helpen