Google Shopping Handleiding– Alles wat je moet weten over Google Shopping [2019]

Google Shopping Handleiding– Alles wat je moet weten over Google Shopping [2019]

Binnen dit blog lees je alles over Google Shopping anno 2019. YourFellow is specialist als het gaat om online adverteren. Iedere dag streven wij ernaar om de Google Shopping campagnes van onze klanten te optimaliseren met de laatste features en slimste marketingtechnieken.

Lees ook: YourFellow is officieel Google Partner.

Benieuwd wat Google Shopping voor je organisatie kan betekenen, of hoe je je Shopping campagnes naar een hoger niveau kunt tillen? Lees dan snel verder.

Let op: Deze Google Shopping handleiding is ingedeeld in 3 delen.

Deel 1 – De basis van Google Shopping om te starten.

Deel 2 – Google Shopping feed opzetten & optimaliseren.

Deel 3 – Google Shopping campagne opzetten en structureren

Wat is Google Shopping?

Laten we beginnen bij het begin. Wat is Google Shopping eigenlijk?

Binnen Google kun je op verschillende manieren adverteren. Je kunt namelijk adverteren met reguliere tekstadvertenties maar ook met productadvertenties.

In dit artikel helpen we je verder met het laatste aspect: de productadvertenties binnen Google Ads.



In beeld: Voorbeeld Google Shopping resultaat voor onze klant Aurélien.

Voor wie is adverteren op Google Shopping interessant?

Je vraagt je misschien wel af: waarom zou ik in godsnaam adverteren op Google Shopping? Google Shopping is dé manier om de producten uit je webshop te promoten.

Via Google Shopping toon je eigenlijk de etalage van jouw webshop aan bezoekers die een relevante zoekopdracht intypen binnen Google.

Zoals hierboven al beschreven is Google Shopping dus bij uitstek interessant voor (web)winkels die (fysieke) producten verkopen.

Wat kost Google Shopping?

Binnen Google Shopping wordt je afgerekend op basis van het zogenaamde ‘CPC’ model. Dit is de Engelse afkorting voor ‘cost per click’. Je betaalt een klein bedrag aan Google in ruil voor een klik op jouw advertentie.

De gemiddelde kosten van een klik op jouw product heb je volledig zelf in de hand. Google Shopping werkt namelijk op basis van een veilingmodel en een bod wat jij overhebt voor een klik naar jouw webwinkel.

Afhankelijk van de marge die je hebt op een product kun je een bod instellen binnen Google Shopping. Voor een product met meer marge, heb je natuurlijk meer geld over per klik dan op een product waar je weinig op kan verdienen.

Binnen Google Ads kun je een vast bedrag bepalen wat je maximaal beschikbaar hebt voor je campagne. Je geeft dan ook nooit meer geld uit, dan dat er is ingesteld.

Je kunt al beginnen met Google Shopping met een paar euro per dag. Gem

Korte samenvatting:

  • Betaal per klik
  • Kies zelf een maximaal bedrag wat je uit wilt geven.

Hoe werkt Google Shopping?

Google Shopping werkt anders dan reguliere Google tekstadvertenties. Je kunt binnen Google Shopping namelijk niet adverteren op zoekwoord-niveau.

Google Shopping werkt namelijk op basis van een Google Shopping Feed. Hier later meer over.

Met de juiste instellingen kun je ervoor zorgen dat jouw producten op de meest relevante zoektermen zichtbaar zijn. Om dit te bewerkstelligen werkt YourFellow met een ”3-laagse-Google Shopping structuur”.

Hoe kom ik in Google Shopping?

Om je producten binnen Google Shopping te krijgen dien je een account aan te maken op Google Merchant Center. Dit is een speciaal door Google ontworpen tool om eenvoudig je feed te importeren en beheren.

Om live te gaan met een Google Shopping campagne dien je de volgende 5 stappen te ondernemen.

  1. Maak een Google Ads account aan.
  2. Maak een Google Merchant Center account aan.
  3. Koppel je Google Merchant Center account aan je Google Ads account.
  4. Maak een Google Shopping Feed.
  5. Start met een Google Shopping campagne binnen je Google Ads account.

Stappen 1 én 2 kunnen bedrijven prima zelf oppakken. Vanaf punt 3 wordt het vaak lastiger en complexer, waarbij de hulp van een online marketing bureau geen overbodige luxe is.

Heb je toch hulp nodig bij punt 1 en 2? Neem dan contact met ons op!

Wat is een Google Shopping Feed of Datafeed?

Een Google Shopping feed is een manier om op een gestructureerde, vooraf bepaalde manier data te versturen naar Google. Deze data bevat allerlei informatie rondom de producten die live staan op je website.

Een shopping feed dient in de volgende formats opgemaakt te worden:

  • TXT
  • XLS / CSV
  • XML
  • Google Spreadsheet (meest gebruikt)

Een standaard Google Shopping feed bestaat uit een tweetal soorten kenmerken.

  1. Vereiste kenmerken
  2. Aanbevolen kenmerken

De vereisten kenmerken van een Google Shopping feed zijn:

  • Id (Uniek ID per product)
  • Titel (De titel van je product)
  • Beschrijving (Korte beschrijving van je product)
  • Link (de URL waar je product online te vinden is)
  • Afbeeldingslink (de link van de afbeelding om weer te geven)
  • Beschikbaarheid (Voorraad)
  • Prijs (Wat kost je product)
  • Google Shopping Categorie (In welke categorie kun je het product plaatsen?
  • Merk (wat is het merk van het product)
  • gtin (Global Trade number van fabrikant)
  • Mpn (Manufacturer part number)
  • Staat (nieuw of gebruikt)

Aanbevolen kenmerken zijn o.a.:

  • Kleur
  • Materiaal

Voor een volledige beschrijving verwijzen we je graag door naar de pagina van Google zelf.

Hoe genereer ik een product feed voor mijn campagnes?

Er zijn verschillende manieren om een Google Shopping feed te genereren. In dit artikel behandelen we de meest voorkomende manieren.

  1. Vraag je webbouwer

Een feed uitdraaien kan een technisch klusje zijn. Vraag je webbouwer of hij je hierbij kan helpen. Vaak hebben webbouwers al vaker dergelijke vragen gehad. Dit is voor hen in een handomdraai geregeld.

  • Bouw handmatig je eigen feed

Heb je een webwinkel met slechts enkele producten? Dan kan het de moeite waard zijn om handmatig een Google Spreadsheet te vullen. Heb je bijvoorbeeld maximaal 20 producten die je wilt promoten dan kun je zelf eenvoudig handmatig de producten invoeren binnen een Google Spreadsheet.

  • Genereer automatisch een feed op basis van structured data

Met de Google Shopping add-on van Google kun je op basis van de gestructureerde data van je website een product feed automatisch genereren.

Download hier gratis de add-on.

  • Genereer een feed met behulp van een plugin (WordPress)

Heb je een webshop gebouwd met behulp van WordPress? Dan kun je eenvoudig een productfeed genereren met de WP Product Feed Manager van WooCommerce.

Met behulp van deze handige plugin genereer je automatisch tot wel 100 producten in éen keer.

  • Genereer een feed met behulp van een extensie (Magento)

Wanneer je een Magento webshop hebt kun je gebruik maken van de ‘Magebees productfeed’ extensie. Met behulp van deze extensie genereer je eenvoudig een CSV, XML of TXT feed voor o.a. Google Shopping, Ebay en meer.

Heb je niets aan 5 bovenstaande tips, of kom je er niet uit? Neem dan even contact met ons op. We helpen je graag verder bij het genereren van jouw productfeed.

Deel 2: Opzetten & Optimaliseren van je Google Shopping feed

Als je dit deel hebt bereikt, heb je als het goed is een feed beschikbaar om te adverteren op Google Shopping.

De kwaliteit van je feed geeft je een voorsprong op je concurrentie. Om op te vallen binnen Google en beter zichtbaar te zijn dan is het aan te raden om je feed te optimaliseren.

Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Hoe optimaliseer je een Productfeed voor Google?

Naast de standaard en aanbevolen kenmerken die we in deel 1 hebben benoemd is het aan te raden om ervoor te zorgen dat je feed logisch is opgebouwd.

Om je feed op te laten vallen in Google is het aan te raden om in ieder geval je product titel en beschrijving te optimaliseren. Dit zijn klusjes die je zelf eenvoudig kunt oppakken.

Optimaliseren van je product titel voor Google Shopping

Hieronder vind je enkele voorbeelden voor diverse industrieën.

Kleding

  • Merk + Producttype + Geslacht + Zoekwoord 1 + Zoekwoord 2 + Kleur + Grootte
  • Geslacht + trefwoord 1 + trefwoord 2 + merk + kleur + producttype
  • Geslacht + Merk + Materiaal + Producttype + Grootte + Kleur

Sport

  • Soort sport / activiteit + sportteam / merk + leeftijdsgroep + producttype
  • Merk + Sport + Producttype + Kleur
  • Merk + geslacht + kleur + maat

Sieraden

  • Merk + Gewicht + Vorm + Stijl + Gelegenheid + Metaal
  • Stijl + metaaltype + vorm + producttype + maat (dwz lengte, breedte, gewicht) + geslacht + producttype
  • Leeftijdsgroep + Metaal Type + Vorm + Product Type + maat (Lengte, Breedte, Gewicht)

Huis & Tuin

  • Merk + Producttype + Kleur + Type kamer
  • Merk + gebruik + materiaal + gebruik + producttype
  • Stijl + Hoe het is gemaakt + Producttype + Kleur + Grootte + Merk + Producttype

Algemeen

  • Merk + Producttype + Kleur + Materiaal
  • Merk + grootte (lengte, breedte, hoogte) + producttype + kleur
  • Materiaal + producttype + kleur + merk
  • Stijl + kleur + producttype + merk
  • Producttype + formaat + kleur + trefwoord + merk

Let op: Je kunt maximaal 150 tekens gebruiken in de product titel.

Optimaliseren van je productbeschrijving voor Google Shopping

De optimale lengte om je product te beschrijven ligt tussen de 500 en 1000 tekens. Het is aan te raden om een zoekwoordenonderzoek te laten doen rondom je producten alvorens deze beschrijvingen in te vullen.

Op basis van dit zoekwoordenonderzoek kun je niet alleen aan de slag met een effectieve beschrijvingen voor je Google Shopping campagne maar ook om de vindbaarheid van je productpagina’s te verbeteren.

Dit zorgt ervoor dat de algehele vindbaarheid van je producten een boost krijgt waardoor je niet alleen relevanter verkeer via zoekmachineoptimalisatie naar je website krijgt maar waarschijnlijk ook een directe omzetstijging.

Deel 3: Opzetten van je Google Shopping campagne

In deel 1 heb je kunnen lezen van Google Shopping precies is. In deel 2 ben je erachter gekomen dat een geoptimaliseerde feed van belang is voor het succes van je campagne.

In dit deel leg ik je uit hoe je een Google Shopping campagne kunt aanmaken, inrichten en structureren.

Hoe maak ik een Google Shopping campagne?

Wanneer je bent ingelogd binnen Google Ads kun je diverse campagnes aanmaken. Binnen het platform van Google Ads kun je naast Google Shopping campagnes ook andere campagnes opzetten. Denk o.a. aan:

  • Tekstadvertenties
  • Videoadvertenties voor op YouTube
  • Displayadvertenties

In dit deel leggen we je uit waar je op moet leggen bij het aanmaken van een Google Shopping campagne.

Je maakt een Google Shopping campagne aan door te klikken op de blauwe knop ‘+Campagne’ te en vervolgens ‘Nieuwe campagne’ te selecteren.

Hier kun je vervolgens als doel ‘Sales’ selecteren om vervolgens voor ‘Shopping’ te kiezen. Als het goed is, is jouw Merchant center al gekoppeld aan je Google Ads account. Zo niet, dan dien je dit nog te doen.

Je kunt namelijk niet adverteren op Google Shopping zonder een Merchant Center account.

Wat is de beste Google Shopping structuur??

Er zijn verschillende manieren om een Google Shopping account in te richten. Dit is compleet afhankelijk van je productaanbod.

Er is niet per sé één beste manier om je Google Shopping campagne in te richten. We gaan er in onderstaand voorbeeld vanuit dat je honderden verschillende producten wilt promoten via Google Shopping.

Een mogelijk goede opzet kan een 3-laagse Google Shopping structuur zijn. In dit geval maak je binnen Google Ads een 3-tal campagnes aan, namelijk:

  1. Branded (Lage prioritei)
  2. Non-Branded (Medium prioriteit)
  3. Generiek (Hoge prioriteit)

In onderstaande afbeelding leg ik je graag uit hoe we dat doen.

  1. Branded Google Shopping campagne – lage prioriteit

Het idee van deze campagne is om je beste producten te tonen wanneer je doelgroep op zoek is naar jouw merk of winkel. Dit zijn goedkope klikken en zorgt vaak voor relevant verkeer.

Daarnaast claim je net wat meer ‘real-estate’ binnen de zoekresultaten van Google doordat jij de complete eerste pagina van Google domineert.

Aangezien je binnen Google Shopping niet op zoektermen kunt targeten kun je wél werken met uitsluitingszoekwoorden. Het is dan ook aan te raden om alle niet-branded gerelateerde zoektermen in deze lijst uit te sluiten.

Idealiter sluit je in deze campagne dus alle generieke termen uit zodat je enkel op branded-level vertoond wordt.

Voorbeeld:

  •  Non-Branded Google Shopping Product categorie

In deze groep target je producten van een bepaald merk. Denk hierbij aan de bestsellers op je website of producten met de meeste marge.

In het geval van deze campagne is het handig om hier een tweetal lijsten met uitsluitings zoekwoorden toe te voegen.

  • Branded zoektermen lijst
  • Generieke zoektermen lijst
  • Generieke Google Shopping campagne

Als laatste wil je met een lager bod de generieke zoektermen afvangen. Dit zijn zoektermen die geen branded keywords bevatten of een specifieke zoek pdracht zoals bijv. een merk uit je bovenstaande campagne of specifieke producten.

Een overzicht vind je in onderstaande afbeelding.

Heb je vragen, opmerkingen of wil je dat wij jouw Google Shopping campagnes analyseren? Laat het ons weten via het contactformulier.

Leave a Reply

Your email address will not be published.